حقوقی و قضایی و اقتصادی

بیان موارد حقوقی و قضایی و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در قالب پستهای روزانه

حقوقی و قضایی و اقتصادی

بیان موارد حقوقی و قضایی و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در قالب پستهای روزانه

نظریه اداره کل حقوقی در خصوص اعمال ماده۳۸ و ۳۹

 

 

 

 

 

 

طریقه اعمال مواد 38 و 39 قانون مجازات اسلامی به چه ترتیب است؟ آیا دادستان می‌تواند پس از پیشنهاد سازمان زندانها در صورت تأیید آن، دستور آزادی مشروط زندانی را بدهد؟
2ـ آیا پاره کردن قبض جریمه توسط راننده متخلف جرم است؟

نظریه شماره 2071/7ـ6/4/1388

نظریه اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه

1ـ برابر مواد 38 و 39 قانون مجازات اسلامی، صدور حکم آزادی مشروط متوقف به پیشنهاد سازمان زندانها و تأیید دادستان و یا دادیار است و با تحقق شرائط مذکور در ماده 38 قانون مذکور دادگاه می‌تواند حکم آزادی مشروط صادر کند. صدور چنین حکمی تکلیف دادستان یا دادگاه نیست و هر یک از این دو مرجع قضائی لدی‌الاقتضاء و حسب مورد مخیر به اعمال و اعطای این حقند. در فرض استعلام، دادستان تأیید پیشنهاد سازمان زندان‌ها را منوط به تحمل دوسوم یا سه چهارم مدت محکومیت دانسته و این تشخیص مغایرتی با مقررات قانونی و اختیارات وی ندارد.
2ـ پاره کردن قبض جریمه خارج از شمول مواد 544 و 681 قانون مجازات اسلامی است و بزه محسوب نمی‌شود.

 

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
امیر حسین پنج‌شنبه 14 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 14:58

با سلام خدمت کارشناسان بنده در 9 سالگی از ناحیه چشم راست توسط پسر همسایه که اونم 8 سالش بود مصدوم شدم و خانواده ام در اون موقع اقدامی نکردن و بنده هم تا چند سال پیش زیر نظر پزشک متخصص بود و الان چشم راستم نابینا شده و هم اکنونم نامه پزشکی قانونی رو دارم و پروندمو از لحاظ کیفری پیش بردم و هم اکنون با مشکل روبرو شدم که قضات میگن مورد خاصیه و باید از لحاظ حقوقی پیگیری کنی میخواستم بدونم ایا کلا بنده به حقوقم میرسم بعد از این همه مدت که اقدام کردم بنده هم اکنون 22 سالمه و نظر پزشک قانونیم این بود 65 درصد دیه مقدم و ده درصد هم دیه کامل انسان بهت تعلق میگیره و این که اگ پروندم از لحاظ حقوقی پیش بره چقد طول میکشه و ایا طرف راه گریزی داره که دیه نده و اینکه بتونه قسظ بندیش کنه لازمه بدونی طرف الان مجرده کارمنده بانکه و خونه و ماشین داره باباشم وضعش نرماله و ملک داره با تشکر سید امیر حسین لطفا در همینجا پاسخ دهید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد